Type: Dampskip, hvalkokeri, tanker/steam ship, whale IMO no:
cookery, tanker.
Flagg (flag): NOR Reg.havn: Sandefjord
Byggeår (year built): 1914/5 Bygg nr.: 836
Bygger (yard): Palmer Shipbuilding & Iron Co.Ltd., Jarrow on Tyne
Eier (owner): Anders Jahre & Co, Norway
Klasse (Class).:
Tonnasje (Tonnage): 10.300 tdw, 8.120 grt, 4.693 nrt
Dimensjoner (size): L:425,2'-B: 57" -D: 33,1' - dypg.: 26' 6"
Lastehandterings syst.
(cargo handling.):
Navigasjonsutstyr:
Kommunikasjon (comm.):
Kallesignal (Call sign.): FNSH
Fremdrift (propulsion): 2 x stempel dampmaskiner (steam reciprocating), triple exp., 3-sylinderet, syl.diam:
28"-46,8"-76", slag/stroke.: 51", totalt 2.250 IHK på to propeller. Bygget av Palmer
Shipbuilding & Iron Co.Ltd., Jarrow on Tyne.
Fart/forbr.(speed/cons.):
Hjelpemaskineri (aux):
Tot.el.kraft (el.power):
Kjeletr) (boiler): 5 x dampkjeler, oljefyrt m/3 fyrganger på hver. Bygget med 4 x dampkjel, den siste
satt inn i 1929. Heteflate totalt: 10.607 kv.ft.
Bemanning: ca.300 pers. (under fangst)
Historikk: 1914 Bygget som damptanker MARICOPA ved Palmers' Shipbuilding & Iron Co.
Ltd., Jarrow som Yard No. 836 for A/S Tankfart (Wilh. Wilhelmsen), Tønsberg,
Norway. Sjøsatt 27/04, ferdigstilt 16/05 og pris var NOK 2.030.883,20.
1929 Solgt 25/01 til Falkland Shipowners Ltd, London (Hans Borge, Tønsberg) og
omdøpt ANGLO NORSE. Ombygget til hvalkokeri. (Eiere består av Antarctic
(49.123 aksjer (Falkland Shipowners Company Ltd er Jahregruppens
(A.Jahre/Sven Foyn Bruun/von der Lippe) datterselskap i London) ANGLO NORSE
drev hvalfangst under britisk flagg for selskapet Anglo-Norse Co., Ltd., London.
Fangsten foregikk i Sydishavet.
1936 Opphalingsslip monteres. Går til feltene utenfor kysten av Australia i tiden juni
til september. Trekker til feltene i Peru i november.
1937 Avslutter fangsten på Peru i mars.
1938 Sendes til Sydishavet som transportbåt for kokeriet PELAGOS i sesongen
1938/39.
1941 Kjøpt 20/06 av Ministry of War Transport (Chr. Salvesen & Co., managers) for
£90.000. Omdøpt EMPIRE NORSE.
Kolliderte 19/08 med den kanadiske SS LANARK (1.904 brt, bygget 1923) under
reise fra Curacao til Tyne med oljelast, tatt inn til Tyne med skrogskader.
Tok fyr 31/08 mens hun var under reparasjon og hun ble satt på land.
Ammunisjonsmagasinet eksploderte og hun ble senket.
Hevet 03/09, reparert og fortsatte som EMPIRE NORSE.
1946 Falklands Shipowners Ltd. kjøper tilbake skipet for 22.500 pund 14/06, og hun
får tilbake navnet ANGLO NORSE. Hun setter kursen for Kaldnes mek.Verksted i
Tønsberg hvor hun ankommer 21/6-1946. A/S Antarctic (Anton von der Lippe)
overtok alle aksjene. Jahre leide skipet for spermhvalfangst..
1947 Våren 1947 er ANGLO NORSE på ny klar til å stikke til sjøs fra Tønsberg med
300 mann om bord og hvalbåtene KOS 4, KOS 5, KOS 8, KOS 13, KOS 18 og
GOS 4 for å fange spermhval i Humboltstrømmen.
1948 Vinteren 1948 i januar, er fangsten slutt og hun setter kursen til Sandefjord via
New York, hvor hun losser 91.787 fat hvalolje. Hun når Sandefjord på vårparten.
Allerede 3/7-1948 er hun tilbake i Humboiltsrtømmen med syv hvalbåter denne
gang. GOS 4 blir erstattet med A-N 5 og KOS 11. 30/1-1949 avbrytes fangsten etter
atter en rekord fangst.
1949 På vårparten 1949 skifter man fra britisk til fransk flagg, og setter kursen for
kysten av Madagaskar for å fange knølhval. Denne gang med åtte hvalbåter.
Sesongen var kort, kun 4 måneder med start i juni og varte frem til midten av
oktober.
1950 Solgt i mai til -Armement Baleinier S.A France. Fanger fortsatt for The
Spermacet Whaling Co, på kysten av Madagaskar. Nå med ni hvalbåter.
1951 I fangst for |Armement Baleinier S.A France på kysten av Peru med åtte
hvalbåter. Sesongen varer fra midten av juni til midten av januar 1952.
1952 Flåten flytter til feltene utenfor Gabon med syv hvalbåter. Fanger her for
selskapet Sopecoba S.A. (Hvalbåter: GOS 1, GOS 6, GOS 7, KOS 4, KOS 5,
BALEINE og JUBARTE.). Sesongen varer fra juni til september.
1953 I opplag. Overtatt av Anders Jahre, benyttet til enkelt reiser med oljelast.
1956 Omdøpes til JANINA, Anders Jahre & Co. Benyttet som oljetanker.
1957 Forlatt, brennende nord-vest av Oporto, Portugal 15/01 i posisjon 41.43N,
09.30 V etter at brann brøt ut på reise fra Odessa til Åbo med en last fyringsolje.
Gikk ned 18/01.